Bilmeniz Gerekenler

FOTOĞRAF İLE İLGİLİ BİLGİLER

FOTOĞRAF İLE İLGİLİ BİLGİLER

1 - Görüntüyü kaydetme bakımından Fotoğraf makineleri hakkında

Analog fotoğraf makineleri ( Geleneksel fotoğraf makineler) Objektiften gelen görüntüyü saptamak için bir yüzü ışığa karşı duyarlı emülsiyon tabakasıyla kaplı film denen, tabaka veya rulo halinde malzeme kullanırlar. Filmlerin negatif, reversal (pozitif) tipleri vardır. Negatif filmler renk ve tonları bakımından ters bir haldedir. Bunlar kâğıt veya pozitif filmlere kontak veya agrandisman baskı yapılarak gerçek renk ve tonlarına döndürülürler. Reversal filmler konunun renk ve tonlarındadır.

Dijital fotoğraf makineleri DSLR (Digital Single Lens Reflex) Dijital fotoğraf makinelerini filmli makinelerden ayıran şey dijital makinaların film yerine ışığı algılayan elektronik algılayıcı sensörleri kullanmalarıdır. Objektiften gelen görüntüler sensörlerin üzerine düşer burada her renk ve ton değerli ışık ışınları sayısal değerlere çevrilir. Daha sonra sayısal elektronik değerler imaj işlemcilerde fotoğraf haline dönüştürülür. Görüntülerin saklanabilmesi için veriler bu ikili dönüşümü gerçekleştirmesi gerekmektedir.İmaj işlemcilerde fotoğrafa dönüştürülen elektronik sinyaller bellek kartlarında saklanır. Bunlar da ya bilgisayara aktarılır ya da fotoğraf kağıtlarına baskıları gerçekleştirilir.

2 - Analog ya da geleneksel fotoğraf  makinelerinin  kullandıkları film boyutları hakkında

Büyük formatlı fotoğraf makineleri: Genellikle 9x12 cm. ,13x18cm. veya daha büyük boyutlu görüntü veren ve bu boyutlarda tabaka film kullanan makinelerdir. Büyük formatlı makinelerde değişik odak uzaklıklı objektifler kullanılabilir. Portre fotoğrafları için 35cm. gurup ve tam boy fotoğrafları için 15 veya 20cm. odak uzaklıklı objektif uygundur.

Orta formatlı fotoğraf makineler: 4,5x6, 6x9 cm boyutunda görüntü verirler. Negatiflerinden kontak baskı da yapılabilir. Genellikle 50mm’den 135mm’ye kadar değişen odak uzaklıklı objektifler kullanırlar. Bu fotoğraf makinelerinin bazılarında objektif değiştirilebilir.

Küçük formatlı fotoğraf makineleri– 35mm makineler: 24x36mm. boyutunda görüntü veren makinelerdir. Normal objektifleri 50mm. odak uzaklıklıdır. Objektif açıklıkları f:4,5 - f:3,5 - f:2,8 daha gelişmişlerinde ise f:1,1’dir. Kısa odak uzaklıkları nedeniyle büyük çekim alanı genişliğine sahiptirler. Bazı tipleri değişebilir objektiflidir.

3 - Çift objektifli refleks makineler ve Vizöründen Telemetreli makinelerde paralaks hatası konusunda

Çift objektifli refleks makinelerde üst üste konulmuş iki mercek sistemi vardır. Genellikle üstteki objektif netlik ve konunun görüntülenecek alanını belirlemeye yarar. Alttaki objektif ise çekilecek konunun film düzlemine aktarılması görevini üstlenir. Bu iki objektif birbirlerine o şekilde bağlanmışlardır ki makine hangi uzaklığa ayar edilirse edilsin vizör mat camında görünen netlik veya netsizlik aynen film üzerine yansımış olur. Ama üst objektiften ayarlamasını yaptığımız konu görüntüsü ile film düzlemindeki görüntü aynı değildir. Buna Paralaks hatası diyoruz.

Aynı hata vizörden telemetreli kompak makinelerde de vardır. Bu  makinelerde ayna ve prizma olmadığından, konu objektifle ilgisi olmayan vizörden - bakaçta ayarlanır. Fotoğrafı çekilen görüntünün görüş açısı ile, o fotoğrafın filme düşüş açısı genelde farklı kadrajda olur.

4 - SLR Makinelerinin Çalışması :( Refleks objektifli makineler) hakkında

SLR Makinelerinin Çalışması: Deklanşöre basılmadan önce diyafram en açık konumdadır. Çekim yapmadan önce diyaframın en açık konumda bulunması, aydınlık bir görüş ile daha rahat kadraj ve netleme yapmamızı sağlar. Objektiften gelen görüntünün ışık ışınları film düzlemi önündeki perde obtülatörün önünde duran aynadan yansır ve bir prizma aracılığı ile vizörden izlenebilir. Çekilecek alan görüntüsü belirlendikten, netleme gerçekleştikten sonra deklanşöre basıldığı anda diyafram, verilmiş olan obtüratör değerine otomatik olarak geri döner, ayna kalkar, perde obtüratör açılır ve görüntü film düzlemine düşer, film pozlanır. Obtüratör tekrar kapanır, ayna iner ve diyafram tekrar en açık konumuna gelir.

5 - Hangi fotoğraf makinelerin  objektifleri değiştirilebilir. Bunun fotoğraflamadaki avantajları hakkında

SLR –– DSLR Refleks fotoğraf makineler: Çoğunlukla 35mm boyutlarında film kullanan küçük formatlı ve. 6x6 – 6x7 boyutlarında film kullanan orta formatlı fotoğraf makinelerinin birçok modellerinde oblektifler değiştirilebilir. Değişik odak uzaklıklı objektifler kullanabilen bu makineler farklı amaçlı olarak kullanılabilir. Geniş açı objektiflerle dar mekanlarda geniş görüntüleme yapılır. Dar açılı objektiflerle çok uzak mesafelerin görüntülenmesi, ya da makro çekimlerin yapılabilmesi aynı makine ile mümkün olabilmektedir. Doğrudan müdahale ederek, yardımcı yapay ışık veya flaşlardan yararlanarak varılabilecek sonuçlar sınırsızdır. Objektiflere takılabilecek ek optiklerle, filtrelerle, fotoğrafçı sayısız arayış ve deney olanakları bulur.
Refleks makinelerin tartışılmaz avantajlarının başında vizör de görülen konunun filme aynen yansıması gelir. Böylece hem kadrajlamada hem de net ayarında büyük bir avantaj sağlanmış olur.

6 - Objektifleri değişmeyen (kompakt) fotoğraf makineler konusunda

Kompakt fotoğraf makineler objektifleri gövdede sabit olanlar makinelerdir. Daha çok amatörlerin kulladıkları genelde 24x36mm. boyutunda görüntü veren genellikle 50mm. odak uzaklıklı objektifleri vardır. Gelişmiş modellerinde değişken odak uzaklıklı zoom objektif kullanılır. Telemetreli mesafe kontrolü otomatik yapılabilir. Bazı modellerinde ise netleme makinenin objektif etrafındaki mesafe ayar halkasının çevrilmesi ile gerçekleşir. Birçok modelinde makinanın üzerinde flaş vardır.Yani hem iyi net ayarlı, hem doğru ışık ölçümlü fotoğraflar elde etmek için vizörden bakarak neyi görüntülemek istediğine karar vermek ve deklanşöre basmak yeterlidir. Konu objektifle ilgisi olmayan vizörden seçilmektedir. Yani paralaks hataları veriler.

7 – Fotoğraf makinelerinin başlıca bölümleri hakkında

Hemen bütün fotoğraf makinelerinin bir gövde ve bir de objektif vardır. Diğer sistemler bu iki ana parça üzerinde yer alır.

Gövde, objektif, diyafram, obtüratör, denlanşör, vizör, film sarma kolu, film geri sarma kolu, numaratör, çekim modu düğmesi, bazı modellerde dahili flaş. Fotoğraf makinelerinin başlıca parçalarıdır.

Dijital SLR makinelerde objektif ve üzerinde diyafram, gövde üzerinde obtüratör, denlanşör, vizör - LCD ekran, beyaz ayarı, iso değeri, çekim modları, ayar tekerleği ve bunların yanında bir menü içinde fotoğraf kalite ayarı tarih, otomatik çekim gibi ayar modları, optik sensör, hafıza kartı yuvası, güç kaynağı yuvası, çekim modu düğmesi, bazı modellerde dahili flaş bulunur.

8 – Fotoğraf makinelerinin başlıca bölümlerinden netleme sistemi hakkında

Netleme Sistemi : Fotoğrafı çekilecek görüntünün film yada optik sensör üzerinde netleştirilmesi elle - manuel yapılabildiği gibi gelişmiş modellerde otomatik olarak da (autofocus-AF) yapılabiliyor. Esas olarak objektifin üzerindeki merceklerin film düzlemine yaklaştırılması ve uzaklaştırılması ile netleştirme gerçekleştirilir. Birde büyük ve orta boy fotoğraf makinelerinde olan farklı körüklü netleme sistemi vardır. Objektifi film düzlemine, film düzlemini objektife yakınlaştırıp uzaklaştırmaya yarayan körük hareket ettirilerek netleme yapılır.

9 – Fotoğraf makinelerinin başlıca bölümlerinden diyafram hakkında

Fotoğraf çekerken kullandığımız ışığın film ya da dijital sensörleri yeteri kadar etkilemesi amacıyla yoğunluğunun kontrol edilmesi gerekir. Diyaframlar tıpkı göz bebeklerimiz gibi büyüyüp küçülebilen deliklerdir. Bu sayede görüntü ışık ışınlarını ayarlama işini yaparlar. Diyaframlar bir yandan ışık yoğunluğunu kontrol etmeye yararlar, diğer yandan da net allan derinliğini ayarlamamızı sağlarlar. Fotoğrafını çekeceğimiz bir görüntü çok ışıklı ise f: açıklığını gösteren rakam büyüktür, ışıklılık azsa bu kez f: açıklılığını gösteren rakam da küçüktür. Diyafram değeri sonuna kadar açıldığında objektifin en ışıklı olduğu durumdur. Bu değerden bir sonraki diyafram açıklığı değer olarak bu en açıklığın yarısına eşit ışık geçirecek bir büyüklüktedir. Yine bundan sonraki açıklık da bu ikinci açıklıktantan geçen ışık miktarının yarısını geçirecek büyüklükte bir açıklıktır. Bu değerler birbirlerini yarı değerleri olarak devam ederler. f harfi diyafram açıklıklarını ifade eder. f:1,1-1,2-1,4-1,8-2-2,8-4-5,6-8-11-16-22

Bu rakamlardan en küçük olanı en büyük diyafram açıklığını gösterir. Yani f rakamı küçüldükçe diyaframın açıklık oranı artar. Diyafram filmi ya da dijital sensörleri etkileyen ışık miktarını kontrolünün yanında alan derinliğini de etkilerler. Diyafram açıklığı küçüldükçe fotoğrafta net alan derinliği artar. Diyafram açıklığı arttıkça net alanı azalır. Diyaframın ve obtüratörün birlikte kullanılması ile ışığın yoğunluğu, süresi, hareket ve alan derinliği kontrol edilir.

10 – Fotoğraf makinelerinin başlıca bölümlerinden obtüratör (enstantane) hakkında

OBTÜRATÖR (Enstantane); Bir görüntünün  fotoğrafa dönüşmesi için fotoğraf makinesinin objektifinden gerekli yoğunlukta ışığın, gerekli süre ile geçmesi gerekmektedir.  Işığın geçiş süresi obtüratör tarafından ayarlanır. Bu süreler çoğunlukla saniyelerin birimleri kadardır. 1/1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000... gibi. Objektifler arası ve perdeli olmak üzere iki tip obtüratör sistemi vardır. Özellikle hareketli konuların fotoğraflarının net yani bir hareket anının sabitlenmiş gibi çekilebilmesinde  obtüratör hızlarının yüksek olması önemlidir.. Obtüratör ayar halkası üstündeki rakam 1 ise  1/1 bir saniyeyi ifade eder. 50 ya da 1/50 objektifin saniyenin ellide biri kadar zaman aralığında açık kalacağını gösterir. Obtüratör hızları da diyafram açıklıklarında olduğu gibi bir evvelki hızı bir sonrakinin tam yarısı ya da iki katıdır. Obtüratör hızını belli eden rakamlarla beraber B ve T harfleri de vardır. Obtüratör ayarı T harfine getirildiğinde denklanşöre basılırsa, objektif denklanşöre ikinci kez basılıncaya kadar açık kalır. Bu durum poz verme olarak adlandırılır. Az ışıklı ortamlarda ya da gece çekilecek fotoğraflarda obtüratörün bu poz verme özelliği önemlidir. B harfi ise kısa poz vermeler içindir. Enstantane ayarı B harfine getirilip denklanşöre basıldığında objektif açılır ve denklanşör bırakıldığında ise objektif kapanır.

Perde obtüratörler: makinenin arkasında film yüzeyi önünde hareket eden metal veya kumaştan yapılmış obtüratör organlarıdır. Çok küçük enstantane değerlerini kullanan, daha çok küçük boyutlu ve objektifi değiştirilen fotoğraf makinalarde perdeli obtüratör kullanılır.

11 – Fotoğraf makinelerinin başlıca bölümlerinden deklanşör hakkında

Deklanşör: Fotoğrafını çekmeyi düşündüğümüz şeylerden gelen ışık ışınları ile film ya da optik sensörleri etkileyerek görüntünün oluşması eylemini başlatan sistemdir. Deklanşöre basıldığında daha önce ayarlamış veya otomatik olarak ayalı diyafram ve enstantane devreye girer. Fotoğraflama işlemi başlamış olur.

12 – Fotoğraf makinelerinin başlıca bölümlerinden vizör hakkında

Vizör: Fotoğrafını çekeceğimiz konunun film ya da optik sensörler üzerinde yaklaşık ne büyüklükte ve nasıl bir çerçeve içinde olduğunu görmemizi sağlayan sisteme bakaç veya vizör diyoruz.

Özellikle dijita fotoğraf makinalarında vizör yanında LCD,TFT, ekranlar da o görevi yaparlar.Bazı fotoğraf makinelerinde  netleştirme sistemi vizör aracılığı gerçekleştirilir Daha ilkel bazı modellerinde yalnızca çerçevelemeyi ve yaklaşık olarak çekilecek görüntü büyüklüğünü gösterirler.

13 – Fotoğraf makinelerinin başlıca bölümlerinden Film Sarma Kolu, Numaratör hakkında

Film Sarma Kolu: Fotoğraf çekildiğinde makinanın içindeki ışığa duyarlı film yüzeyi de pozlandırılmış olur. Bu durumda pozlandırılmış film obtüratörün önünden alınıp pozlandırılmamış yenisiyle değiştirilmesi gerekir. Bu işi genellikle makinanın sağ tarafında bulunan film sarma kolu üstlenir.Bazı modellerde film sarma kolu işlevini makinenin otomatiği yapar. Birçok fotoğraf makinesinde aynı film yüzeyi üzerine yeni bir görüntüyü pozlandırmaya engel olacak bir sistem vardır.  Ancak bazı özel modellerde üst üste çekim yapılması istenen bir durumdur.

Film Geriye sarma kolu: Pozlandırılma işleminin sonuna gelinmiş filmi tekrar kasetine geriye sarmak gerekir. Bu durumda film ileri sarma mekanizmasını devre dışına çıkartıp bu kez tekrar son karesine kadar pozlandırılmış filmi kasetine geriye sarılması gerçekleştirilir. Geriye sarma işlemini başlatma düğmesi “R” harfi ile belirtilmiştir. Geri sarma işlemi, geriye sarma yönü ok ile belirtilmiş genellikle makinanın sol tarafında olan sarma kolu ile tamamlanır.

Numaratör: Makinaya takılan film numaratörü birinci pozlandırmaya ayarlanır. Pozlandırmaya devam ederken kaç poz çekildiğini veya kaç poz filmin daha var olduğunu gösteren düzenek Fotoğraf  makinalarında numaratörlerle gerçekleşir. Bazı modellerde makinaya pozlandırılmak üzere kaseti ile takılan filmi ışıkla temasını kesen makina kapağı kapatıldığında otomatik olarak birinci numaraya ayarlanır. Mekanik olan başka modellerde ise film numaratörü elle ayarlanması gerekmektedir.

14 – Fotoğraf makinelerinin başlıca bölümlerinden objektifler hakkında

Objektifler: Fotoğraf makinalarının en önemli bölümlerinden biridir. Objektif fotoğrafı çekilecek görüntüden gelen ışık ışınlarının duyarlı film düzleminde aydınlık ve net olarak oluşmasını sağlayan mercekler topluluğudur.Objektiflerin üzerinde çoğunlukla diyafram ayar halkası, netleme halkası gibi kontrol düzenekleri bulunur. Ayrıca objektiflerin üzerinde; odak uzaklığı, en açık ve en kapalı diyafram açıklığı, netleme mesafesi gibi bilgiler bulunmaktadır.

35mm fotoğraf makinelerinde normal objektif odak uzunluğu 50mm dir. 50mm normal objektiflerden daha uzun odaklı objektiflere dar açılı objektifler,50mm lik normal objektiften daha kısa odak uzunluklu objektiflere  geniş açılı objektiflerdir.  Birde odak uzunluğu değişebilen objektifler vardır. Bunlara zoom objektifler diyoruz.

15 – Fotoğraf makinelerinin başlıca bölümlerinden objektif odak uzunluğu ve objektif görüş açısı  hakkında

Objektif odak uzunluğu: objektifin takılı olduğu makinenin film boyutunun çapraz boyu kadardır. 35mm formatlı bir fotoğraf makinesinin 35x24 boyutunda film kullanır. Normal odak uzunluğu ise 43 -50mm dir. 6x6mm, 6x7 veya daha büyük boyutta film kullanan orta formatlı ve büyük formatlı makinelerin odak uzunluk hesapları da böyle yapılacak demektir. Kullandıkları film boyutlarına göre fotoğraf makinelerinde  normal odak uzunluklu objektifler. Görüntü  boyutu 24x36 mm olan makinelerde 50mm.Görüntü  boyutu  6x6cm olan makinelerde 75mm.Görüntü  boyutu  9x12cm olan makinelerde  135mm. 150mm

16 – Fotoğraf makinelerinde Normal odaklı objektifler,  uzun odaklı objektifler hakkında

Normal odaklı objektif - normal açı objektifler insan gözünün görüş açısına yakın bir görüş açısına eşdeğerdir. Bu objektifler insan gözünün gördüğü görüntüyü film düzlemi ya da dijital sensörler üzerine yansıtırlar. Normal objektifler: Odak uzunluğu 50mm civarında olan objektiflerdir. Görüş açıları 47 derece civarındadır ve diyafram aralıkları en fazla olan (f 1:1.4) objektiflerdir.

Uzun odaklı objektif - tele objektifler: Uzun odaklı yani dar açılı objektifler insan gözünden daha dar açılı görüntüleri Film ya da dijital sensörler üzerine aktarabilirler. Konuya yaklaşmadan normal objektiflerden daha büyük görüntüleri film ya da dijital sensörler üzerine aktarırlar. Fotoğraftaki perspektifi algılanmaz, görüntüler birbirinin üzerine biniyormuş gibi bir duygu verir. Yabanıl yaşam ve sportif etkinliklerin çekimi için teleobjektifler kullanılır. Alan derinlikleri çok kısıtlı olduğundan net ayarı tam yapılan görüntüler önde ve arkadaki görüntülerden ayrılabilir. Fotoğraflarda derinlik duygusu uyandırır. Çoğunlukla makineyi bir sehpaya monte ederek kullanmak gerekebilir. Aksi halde sallanma veya titreşimden dolayı fotoğraflarda netsiz sonuçlar oluşabilir. Diyafram açıklığı rakamı küçük olan objektifler daha aydınlık dolayısıyla daha değerlidir. Teleobjektiflerin büyütme oranı teleobjektiflerin gücünü gösterir, 2x, 3x, 4x  şeklinde yazılır. Normal objektiflere göre kaç kat büyülttüğünü gösterir.

17– Fotoğraf makinelerinde değişken odaklı Zoom objektifler hakkında

Zoom objektif: değişik odak uzunluklarını aynı objektif üzerinde bulundururlar. çok değişik odak uzaklıklarını kesintisiz veren görüntüleri bu objektiflerde elde edebiliriz., bu tür objektifler, optik yapıları nedeni ile ışık kaybına neden olurlar. Ancak ışık kaybı azaltılmış zoom objektifler de yapılmıştır. Ama daha pahalıdırlar. Birçok odak uzunluklu çeşitleri vardır.  28mm - 85mm, 70mm-200mm gibi.

18– Fotoğraf makinelerinde, Kısa odaklı objektif, Balıkgözü objektifler hakkında

Kısa odaklı objektif: yani geniş açılı objektifler insan gözünden daha geniş açılı görüntüleri Film düzlemi ya da dijital sensörler üzerine aktarabilirler. Bu objektifler usta birinin elinde olağanüstü fotoğraf sonuçları verirler. Fotoğraftaki görüntülerin birbirlerine olan uzaklık algılanmasının ayırdına varma kolay olur. Yanlış kullanıldığında deformasyonlara neden olurlar. İnsan yüzleri, yakın çekimlerde çirkinleşir, burunlar abartılı büyür, fotoğrafların köşelerinde ise  gereksiz uzamalar görülür. Bina gibi düzgün çizgili yüksek görüntülerde perspektiflerin bu objektiflerle deformasyon ve dikey çizgilerin fotoğrafın yukarılarında birleşiyor gibi olması, hoş olmayabilir.

Balıkgözü objektif: Görüş açısı geniş açı objektiflerden daha geniş olan objektiflerdir.Balık gözü objektiflerde dikey ve yatay çizgiler anormal şekilde bozulmalara uğrar. Kullanım alanları sınırlı olmakla beraber yaratıcı görüntüler elde etmek için idealdirler. 6mm-16mm arasında kalan objektifler balıkgözü objektifleridir.

19– Fotoğraf makinelerinde, Makro objektifler, Shift - kaymalı objektifler hakkında

Makro objektifler: Çok yakın görüntülü çekimler için özel objektifler de vardır. Bunlara makro objektifler de diyoruz. Makro çekiler için bazı objektiflerde bir sistem vardır. Ayrıca ek bir malzemeye gereksinim duymadan çok yakın çekimler yaparlar. Makro objektifler çoğunlukla doğada bulunan çiçek, böcek gibi yabanıl yaşamın fotoğraflanması bu objektiflerle yapılır. Konunun çok yakından çekim yapıldığı için net alan derinliği oldukça azdır.Görüntünün fotoğraflarında ancak küçük bir bölüm net olabilir. Alan derinliği artırabilmek için kısık bir diyafram kullanmak gerekebilir. Bunun için de düşük bir enstantane seçilmesi zorunlu olur

Shift - kaymalı objektifler: Mimari fotoğraf. çekimlerinde, yüksek binalar perspektif bozulmasına uğradığından, dikey çizgilerde yukarıya doğru bir birleşme gözlenir. "Shift" tipi optikler bu tür efektin önüne geçmek için yapılmıştır. Büyük format körüklü makinelerde, objektif ya da film düzlemine müdahale etmekle yapılan düzeltme, 35mm’lik makinelerde, bu objektiflerin gövde üzerinde bir yana doğru paralel kaydırılarak kısmen de olsa yapılabilir. Odak uzunlukları geniş açı sınıfına girer ve 28 ila 35mm arasında değişir. Pek yaygın değildir.

20 –Her şeyi görünür kılan ışığın varoluş  kaynakları  bakımından  hakkında

Doğal Işık: doğal ışık, güneştir. Güneş ışığının ayrıca yansımaları doğal ışık kaynağı olarak sayılabilir.  Bunlar gökyüzü aydınlatması ve ay ışığıdır. Bu kaynakların kontrol edilme şansı yoktur. Onlardan oldukları gibi yararlanma yollarını denemeliyiz. Doğal ışığa şimşek aydınlatmasını da ilave edebiliriz. Görünür ışık kaynaklarıyla elde edilen fotoğrafta sadece mor ve kırmızı arasında kalan elektromanyetik dalga boyları etkilidir.

Görünmeyen doğal ışık kaynağı: Bizim yalnızca kimyasal ve dijital yardımcı araçlarıyla görebildiğimiz dalga boyları vardır. Ultraviyole, kızılötesi, radyo teleskoplarda, X-ray, nükleer tıp ve radyolojide, ultrasonografi, sonar, elektron mikroskopu sabit ve değişken manyetik alan ile elde edilen manyetik rezonans görüntüleri hiçbir canlının göremediği şeyleri görünür kılar. Bu ışık kaynaklarının kontrolü olanaklıdır.

 

Yapay Işık: Flaş ışığı, mum ışığı, ev ampulü, gaz lambası, cıva ve sodyum buharlı lambalar, florasan, odun ateşi, yangınlar….

Yapay ışıkla aydınlanmış konunun ışık açıları ayarlanabilir, lamba gücü değişebilir, ışık yumuşaklığı kontrol edilebilir, filtre kullanılarak ışık ısısı değiştirilebilir.Yani bu ışıklarla dilediğimiz gibi konular tasarımlar gerçekleştirebiliriz.

21 – Fotoğraflamada konuya  geliş yönleri açısından ışık hakkında

Cephe ışığı; konunun tam karşısından gelen aydınlatma türüdür. Konudaki derinliği ortadan kaldırdığı için az perspektif oluşturur. Gölgeli alanlar çok azdır. Doğru rengi veren aydınlatma türüdür.Amatör çekimler için doğru seçimdir.

Yarı cephe ışığı; konunun 2/3’ünü aydınlatan 45’lik ışık türüdür. Ortalama konuları çekerken en garantili sonuçlar verirler. Işığın etkisini görme bakımından iyi bir ışık yönüdür.

Yanal ışık; konunun tam yan kısmından gelerek ½ sini gösteren aydınlatmadır. Konunun hacmini ortaya çıkararak üç boyutluk etkisi yaratan aydınlatma türüdür.

Ters ışık; konunun tam arkasından gelen aydınlatma türüdür. Bu tarz ışıklarda yapılan çekimlerde konu siluet oluşturur. Siluet fotoğrafları için en uygun ışık genellikle ışığın yatay olarak ve tersten geldiği durumlardır. Yani sabah ve akşam ışıkları bu iş için idealdir.

Yarı ters ışık; konunun 1/3ünü aydınlatır. Bu tür aydınlatmaya kontür aydınlatması denir.

Üstten aydınlatma; özellikle insan yüzündeki tüm girintileri gösterdiği için ifade zayıflığı yaratan aydınlatma türüdür. Kontrastı yüksek olup aydınlık alanları parlaktır.

Alttan aydınlatma; bazı özel çekimlerde ya da korku içerikli sahnelerin çekiminde kullanılan aydınlatma türüdür. Doğada bulunmayan bir aydınlatma şeklidir.

22- Objektifleri değişmeyen (kompakt) fotoğraf makineler konusunda

Kompakt fotoğraf makineler objektifleri gövdede sabit olanlar makinelerdir. Daha çok amatörlerin kullandıkları genelde 24x36mm. Boyutunda görüntü veren genellikle 50mm. Odak uzaklıklı objektifleri vardır. Gelişmiş modellerinde değişken odak uzaklıklı zoom objektif kullanılır. Telemetreli mesafe kontrolü otomatik yapılabilir. Bazı modellerinde ise netleme makinenin objektif etrafındaki mesafe ayar halkasının çevrilmesi ile gerçekleşir. Birçok modelinde makinenin üzerinde flaş vardır.Yani hem iyi net ayarlı, hem doğru ışık ölçümlü fotoğraflar elde etmek için vizörden bakarak neyi görüntülemek istediğine karar vermek ve deklanşöre basmak yeterlidir. Konu objektifle ilgisi olmayan vizörden seçilmektedir. Yani paralaks hataları veriler.

23 - Hangi fotoğraf makinelerin  objektifleri değiştirilebilir. Bunun fotoğraflamadaki avantajları hakkında

SLR –– DSLR Refleks fotoğraf makineler: Çoğunlukla 35mm boyutlarında film kullanan küçük formatlı ve. 6x6 – 6x7 boyutlarında film kullanan orta formatlı fotoğraf makinelerinin birçok modellerinde objektifler değiştirilebilir. Değişik odak uzaklıklı objektifler kullanabilen bu makineler farklı amaçlı olarak kullanılabilir. Geniş açı objektiflerle dar mekânlarda geniş görüntüleme yapılır. Dar açılı objektiflerle çok uzak mesafelerin görüntülenmesi, ya da makro çekimlerin yapılabilmesi aynı makine ile mümkün olabilmektedir. Doğrudan müdahale ederek, yardımcı yapay ışık veya flaşlardan yararlanarak varılabilecek sonuçlar sınırsızdır. Objektiflere takılabilecek ek optiklerle, filtrelerle, fotoğrafçı sayısız arayış ve deney olanakları bulur.
Refleks makinelerin tartışılmaz avantajlarının başında vizör de görülen konunun filme aynen yansıması gelir. Böylece hem kadrajlama da hem de net ayarında büyük bir avantaj sağlanmış olur.

24 – Fotoğraf makinelerinin başlıca bölümlerinden diyafram hakkında bildikleriniz

Fotoğraf çekerken kullandığımız ışığın film ya da dijital sensörleri yeteri kadar etkilemesi amacıyla yoğunluğunun kontrol edilmesi gerekir. Diyaframlar tıpkı göz bebeklerimiz gibi büyüyüp küçülebilen deliklerdir. Bu sayede görüntü ışık ışınlarını ayarlama işini yaparlar. Diyaframlar bir yandan ışık yoğunluğunu kontrol etmeye yararlar, diğer yandan da net allan derinliğini ayarlamamızı sağlarlar. Fotoğrafını çekeceğimiz bir görüntü çok ışıklı ise f: açıklığını gösteren rakam büyüktür, ışıklılık azsa bu kez f: açıklılığını gösteren rakam da küçüktür. Diyafram değeri sonuna kadar açıldığında objektifin en ışıklı olduğu durumdur. Bu değerden bir sonraki diyafram açıklığı değer olarak bu en açıklığın yarısına eşit ışık geçirecek bir büyüklüktedir. Yine bundan sonraki açıklık da bu ikinci açıklıktantan geçen ışık miktarının yarısını geçirecek büyüklükte bir açıklıktır. Bu değerler birbirlerini yarı değerleri olarak devam ederler. f harfi diyafram açıklıklarını ifade eder. f:1,1-1,2-1,4-1,8-2-2,8-4-5,6-8-11-16-22

Bu rakamlardan en küçük olanı en büyük diyafram açıklığını gösterir. Yani f rakamı küçüldükçe diyaframın açıklık oranı artar. Diyafram filmi ya da dijital sensörleri etkileyen ışık miktarını kontrolünün yanında alan derinliğini de etkilerler. Diyafram açıklığı küçüldükçe fotoğrafta net alan derinliği artar. Diyafram açıklığı arttıkça net alanı azalır. Diyaframın ve obtüratörün birlikte kullanılması ile ışığın yoğunluğu, süresi, hareket ve alan derinliği kontrol edilir.

25 – Fotoğraf makinelerinin başlıca bölümlerinden obtüratör (enstantane) hakkında

OBTÜRATÖR (Enstantane); Bir görüntünün  fotoğrafa dönüşmesi için fotoğraf makinesinin objektifinden gerekli yoğunlukta ışığın, gerekli süre ile geçmesi gerekmektedir.  Işığın geçiş süresi obtüratör tarafından ayarlanır. Bu süreler çoğunlukla saniyelerin birimleri kadardır. 1/1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000... gibi. Objektifler arası ve perdeli olmak üzere iki tip obtüratör sistemi vardır. Özellikle hareketli konuların fotoğraflarının net yani bir hareket anının sabitlenmiş gibi çekilebilmesinde  obtüratör hızlarının yüksek olması önemlidir.. Obtüratör ayar halkası üstündeki rakam 1 ise  1/1 bir saniyeyi ifade eder. 50 ya da 1/50 objektifin saniyenin ellide biri kadar zaman aralığında açık kalacağını gösterir. Obtüratör hızları da diyafram açıklıklarında olduğu gibi bir evvelki hızı bir sonrakinin tam yarısı ya da iki katıdır. Obtüratör hızını belli eden rakamlarla beraber B ve T harfleri de vardır. Obtüratör ayarı T harfine getirildiğinde denklanşöre basılırsa, objektif deklanşöre ikinci kez basılıncaya kadar açık kalır. Bu durum poz verme olarak adlandırılır. Az ışıklı ortamlarda ya da gece çekilecek fotoğraflarda obtüratörün bu poz verme özelliği önemlidir. B harfi ise kısa poz vermeler içindir. Enstantane ayarı B harfine getirilip deklanşöre basıldığında objektif açılır ve deklanşör bırakıldığında ise objektif kapanır.

3 – Fotoğraf makinelerinde Normal odaklı objektifler,  uzun odaklı objektifler hakkında

Normal odaklı objektif - normal açı objektifler insan gözünün görüş açısına yakın bir görüş açısına eşdeğerdir. Bu objektifler insan gözünün gördüğü görüntüyü film düzlemi ya da dijital sensörler üzerine yansıtırlar. Normal objektifler: Odak uzunluğu 50mm civarında olan objektiflerdir. Görüş açıları 47 derece civarındadır ve diyafram aralıkları en fazla olan (f 1:1.4) objektiflerdir.

Uzun odaklı objektif - tele objektifler: Uzun odaklı yani dar açılı objektifler insan gözünden daha dar açılı görüntüleri Film ya da dijital sensörler üzerine aktarabilirler. Konuya yaklaşmadan normal objektiflerden daha büyük görüntüleri film ya da dijital sensörler üzerine aktarırlar. Fotoğraftaki perspektifi algılanmaz, görüntüler birbirinin üzerine biniyormuş gibi bir duygu verir. Yabanıl yaşam ve sportif etkinliklerin çekimi için teleobjektifler kullanılır. Alan derinlikleri çok kısıtlı olduğundan net ayarı tam yapılan görüntüler önde ve arkadaki görüntülerden ayrılabilir. Fotoğraflarda derinlik duygusu uyandırır. Çoğunlukla makineyi bir sehpaya monte ederek kullanmak gerekebilir. Aksi halde sallanma veya titreşimden dolayı fotoğraflarda netsiz sonuçlar oluşabilir. Diyafram açıklığı rakamı küçük olan objektifler daha aydınlık dolayısıyla daha değerlidir. Teleobjektiflerin büyütme oranı teleobjektiflerin gücünü gösterir, 2x, 3x, 4x  şeklinde yazılır. Normal objektiflere göre kaç kat büyülttüğünü gösterir.

31 – Fotoğraf makinelerinde değişken odaklı Zoom objektifler hakkında

Zoom objektif: değişik odak uzunluklarını aynı objektif üzerinde bulundururlar. çok değişik odak uzaklıklarını kesintisiz veren görüntüleri bu objektiflerde elde edebiliriz., bu tür objektifler, optik yapıları nedeni ile ışık kaybına neden olurlar. Ancak ışık kaybı azaltılmış zoom objektifler de yapılmıştır. Ama daha pahalıdırlar. Birçok odak uzunluklu çeşitleri vardır.  28mm - 85mm, 70mm-200mm gibi.

32 – Fotoğraf makinelerinde, Kısa odaklı objektif, Balıkgözü objektifler hakkında

Kısa odaklı objektif: yani geniş açılı objektifler insan gözünden daha geniş açılı görüntüleri Film düzlemi ya da dijital sensörler üzerine aktarabilirler. Bu objektifler usta birinin elinde olağanüstü fotoğraf sonuçları verirler. Fotoğraftaki görüntülerin birbirlerine olan uzaklık algılanmasının ayırdına varma kolay olur. Yanlış kullanıldığında deformasyonlara neden olurlar. İnsan yüzleri, yakın çekimlerde çirkinleşir, burunlar abartılı büyür, fotoğrafların köşelerinde ise  gereksiz uzamalar görülür. Bina gibi düzgün çizgili yüksek görüntülerde perspektiflerin bu objektiflerle deformasyon ve dikey çizgilerin fotoğrafın yukarılarında birleşiyor



Diğer Başlıklar


Copyright 2011. Tüm Hakları Tuncay Öztaş'a aittir.