Bilmeniz Gerekenler

Kostüm Tasarımı ve makyaj

Kostüm Tasarımı ve makyaj
Miseenscene’ioluşturan, sınırları en dar gibi görülen alan; kostüm tasarımı vemakyaj tasarımıdır. Oysa ki amaca hizmet ettiği sürece farketmediğimiz bu alanlar,hedefini gerçekleştiremediği ya da başarısız yapıldığı zaman, en büyük kusurlar olarakgözümüze çarpar, filmin doğasını bozarlar.Sinema tarihine baktığımızda, bastonsuz, melon şapkasız bir Chaplindüşünülemiyeceğini, Fellini’nin 8 1/2 filminde baş kahramanın güneş gözlüklerininkaraktere çok şey kattığını, Oz Büyücüsünde bir çift ayakkabının önemini kavrarız.Eisenstein’in Korkunç İvan’ındaki göz ve burun makyajındaki abartının, LourenceOlivier’ın Otello’yu oynarken tamamiyle siyaha boyanmasının bilinçli bir seçiminolduğunu açıkca görürüz.Tüm bu farklı seçimler neye hizmet eder? Tabi ki yönetmenin kendi gerçeğineinanmamıza. Örneğin Eisenstein Korkunç İvan’da doğal, gerçeğe yakın bir insançizmekten çok öte başka bir seçim yapıyor. Hem kostüm çalışmasını hem de makyaj4çalışmasının altını çok fazla çizerek abartıyor, doğallık sınırlarının ötesine taşıyor, bizeyeni bir dünya sunuyor. Bu dünya miseenscene’intüm öğelerinde olduğu gibimakyaj ve kostüm çalışmasında da kendini gösteriyor. Elbette Eisenstein’ın tüm filmbiçimini oluşturan öğeleri birbirini tamamlıyor.Eisenstein gerçeği bize olduğu gibi vermeyi tercih etmiyor, kendi gerçeğini yenidenkuruyor ve bize sunuyor. Bu yapı taşlarından birini de makyaj ve kostüm tasarımıoluşturuyor.Öte yandan Orson Welles Yurttaş Kane’de henüz 24 yaşında bir oyuncu olarak, biradamın hikayesini 20’li yaşlardan başlayarak 60’lı 70’li yaşlara kadar oynuyor.Oyunculuğundaki olağanüstü yetkinliğin yanında doğal ve başarılı bir makyajçalışmasını da unutmamak gerek. Orson Welles Kane’i, makyaj desteği ile gerçekçi,doğalcı bir yaklaşımla sergiliyor.Bir başka yaklaşım ise bize farklı bir uç sunuyor. O da İtalyan Yeni Gerçekçileri’ndenbaşlayıp, Dogma’cılara kadar uzanan bir çizgi de, makyajı ve özel bir kostümçalışmasını reddeden, tasarlanan kostümlerdense, kullanılan bir giysiyi oyuncularınagiydirmeyi tercih eden tavır. Sinema gerçeğin peşindeyse, gerçeği olduğu gibivermeliyiz, müdahale etmemeliyiz diyen ve film çalışmalarını bu doğrultuda yapanfilm yaratıcıları, bu tavrın savunucuları olmuşlardır.Tüm bu yaklaşımlar daha da çoğaltılabilir, ama belki de, farklı gerçeğe yaklaşımyöntemlerinin, farklı kostüm ve makyaj anlayışları geliştirdiklerini söylemek ve bu ikialanın tamamiyle bağımlı alanlar olduğunu kabul etmek en iyisi.
Alıntı: Dr. Selma Köksal Çekiç



Diğer Başlıklar


Copyright 2011. Tüm Hakları Tuncay Öztaş'a aittir.